Planner „Chcę przeczytać”

Square

Planner „Chcę przeczytać”

Jego historia jest dosyć interesująca. Już lata temu stwierdziłam, że życia mi nie starczy (i emerytury) na przeczytanie wszystkich książek, które chciałabym przeczytać. Dlatego w latach studenckich konstruowałam sobie taką listę książek, które chcę przeczytać (wypożyczyć). Korzystałam z wirtualnej półki „Chcę przeczytać”, którą mam na swoim koncie na LubimyCzytać.pl oraz katalogu online książek lokalnej biblioteki. Mieszkając w Katowicach miałam dostęp do kilku filii i tak też konstruowałam listę – dodając info, w której filii dana pozycja jest.
Teraz mieszkam w Wieliczce, od czasów studiów minęło już kilka lat, a i tak dalej korzystam z takiej listy, noszę ją w portfelu i w Bibliotece nie tracę czasu na zastanawianie się, co chcę przeczytać.

Dzisiaj oddaję taką listę w Wasze ręce, w wersji do druku i online! Wersja do druku to plik .pdf z interaktywnymi polami do wypełnienia w darmowym programie Adobe Acrobat Reader. Natomiast wersja online jest do „zachomikowania” z poziomu arkuszy Google Dokumenty (Arkusze), które są również narzędziem darmowym i dostępnym dla każdego z kontem na Gmailu. Taką listę tworzycie online, a gotową możecie śmiało wydrukować.

Gotową wydrukowaną listę możecie nosić w portfelu i korzystać z niej przy okazji wypożyczania książek. Na liście .pdf zmieścicie 96 tytułów, w wersji online – 128.

Wersja .pdf

Format: A4 (210x297mm)*
Kolorystyka: skala szarości, magenta, granat.
Układ strony: poziomy.
Opis: poza nagłówkiem są 4 tabele. Każda zawiera dwie 2 kolumny, w które można wpisać autora i tytuł książki. Planner w wersji .pdf jest interaktywny – zawiera specjalne pola, które można uzupełnić na komputerze w programie Adobe Acrobat Reader (darmowy program). Każda tabela posiada 24 wiersze, razem na liście może znaleźć się 96 tytułów książek. Listę można też wydrukować czystą i uzupełnić ręcznie! Z tego też względu linia dzieląca kolumny „autor” i „tytuł” jest delikatna i przerywana.

Wersja online

Arkusz online został przygotowany w Google Dokumenty (Arkusze), do którego każdy ma darmowy dostęp z poziomu konta Google. W oknie głównym wyszukiwarki Google, w prawym górnym rogu klikamy ikonkę Aplikacje Google (9 kwadratów ustawionych w 3 rzędach), zjeżdżamy na dół wyświetlonej listy i odszukujemy niebieską ikonkę z dopiskiem Dokumenty (rys.1).

Rys.1: Jak dostać się z poziomu wyszukiwarki Google do aplikacji Google Dokumenty.

Aby dostać się do Arkuszy, które są odpowiednikiem Excela, w lewym górnym rogu klikamy na ikonkę Menu głównego (trzy poziome równoległe linie) (rys.2).

Rys. 2: Ikona Menu główne w Google Dokumenty.

Wyświetla się lista z dostępnymi aplikacjami m. in. Dokumenty, Arkusze, Prezentacje czy Formularze. Zielona ikonka to właśnie Arkusze, w których tworzony był planner „Chcę przeczytać” (rys.3).

Rys. 3: Lista wyświetlająca się po kliknięciu w ikonkę Menu Główne ze wszystkimi dostępnymi aplikacjami biurowymi.

Pobierz planner „Chcę przeczytać” w wersji online.

Jak zapisać planner?

Po wejściu w link z arkuszem, zobaczycie wersję, którą możecie tylko wyświetlać – czyli nie możecie w nim nic modyfikować. Klikamy w lewym górnym rogu Plik > Utwórz kopię (rys.4).

Rys. 4: Jak stworzyć kopię tego plannera na własnym dysku, aby móc z niej korzystać.

Wyskakuje nam małe okienko, które prosi nas o wpisanie własnej nazwy arkusza, a także wybranie miejsca, w które ten arkusz zostanie skopiowany na naszym własnym Dysku Google (również darmowa aplikacja) (rys.5).

Rys. 5: Okno Kopiowanie dokumentu.

Teraz do Arkusza możemy się dostać albo z poziomu Dysku Google albo tak, jak pokazywałam na samym początku, poprzez Google Dokumenty. Po otwarciu naszej kopii wszystkie elementy są już edytowalne!

Jak korzystać z plannera?

Arkusz z plannerem „Chcę przeczytać” posiada dwie zakładki, do których dostęp macie na samym dole. Zakładka DRUK to ostateczna wersja, która pójdzie o druku. Natomiast najpierw zerknijcie do arkusza PRZYGOTOWANIE. To tutaj konstruujecie listę książek na brudno. Cała instrukcja znajduje się po prawej stronie arkusza, a także poniżej!

Przede wszystkim autorów wpisujcie zaczynając od nazwiska, ponieważ dzięki temu będziecie mogli ich sobie posegregować alfabetycznie. Chyba że chcecie segregować według tytułów książek! Dlaczego powstała ta druga zakładka PRZYGOTOWANIE? Ponieważ w takiej formie – długiej tabelki, o wiele łatwiej jest wstawiać nowe komórki pomiędzy istniejące wiersze i jest właśnie możliwość posortowania danych!

Kiedy uzupełnicie całą tabelkę aż po ostatni znacznik (rys.6), tabelka jest gotowa do sortowania i przenoszenia na czysto.

Rys. 6: Tabelka jest wypełniona aż po ostatni znacznik – wiersz 132.

W tym celu zaznaczamy kolumny B i C, klikamy Dane > Sortuj zakres… (rys.7). Wybieramy według której kolumny mają być sortowane dane (kolumna B to kolumna z autorami) i klikamy Sortuj (rys.8).

Rys.7: Aby posortować listę klikamy Dane > Sortuj zakres…
Rys.8: Okno z opcjami sortowania.

Kiedy dane są posortowane, zaznaczamy komórki od nagłówka aż po czerwony (magentowy) znacznik po prawej stronie i kopiujemy np. za pomocą skrótu Ctrl+C (Kopiuj) (rys.9).

Rys. 9: Zaznaczamy zakres danych do skopiowania – od znacznika do znacznika.

Przechodzimy do zakładki DRUK, zaznaczamy komórkę w lewym górnym rogu pierwszej tabelki (pod nagłówkiem autor i tytuł) i Wklejamy specjalnie – albo używamy skrótu Ctrl+Shift+V (Wklej specjalnie tylko wartości) albo klikamy PPM (prawy przycisk myszy), wybieramy Wklej specjalnie > Tylko wartości. Chodzi o to, aby przy kopiowaniu nie zaciągły się opcje formatowania np. obrysy komórek (rys.10).

Rys.10: Wklejanie specjalne tylko wartości, aby uniknąć skopiowania się formatowania np. komórek.

Ponownie wracamy do zakładki PRZYGOTOWANIE, zaznaczamy ręcznie kolejny zakres, od znacznika do znacznika i znowu kopiujemy i wklejamy w zakładce DRUK, w kolejnej tabelce. I tak wypełniamy wszystkie 4 tabelki!

Gotowy planner wystarczy wydrukować, najlepiej Dopasować całość do arkusza A4. Później taką listę wystarczy dociąć, pozginać i nosić przy sobie!

Dajcie koniecznie znać jak Wam się taka lista sprawdza! Jeśli dopatrzycie się jakiegoś błędu, coś nie będzie działać – piszcie do mnie od razu (!) na kontakt@lazykiwi.pl. Chwalcie się na swoich Instagramach i oznaczajcie mnie na Stories, a macie gwarantowane udostępnienie u mnie!

Jak widzicie, sama swoją listę już skonstruowałam w tym plannerze (wersja online) i będzie mi ona towarzyszyła w bibliotecznych poszukiwaniach! Jeśli zastanawiacie się, po co przy niektórych tytułach są czarne kropki – tych tytułów nie ma w mojej bibliotece miejskiej, ale i tak chcę je przeczytać!